lauantai 8. elokuuta 2015

Matkajärjestelyitä



Jos ajattelen sitä hetkeä, kun alkuhuuma perheen löytymisen jälkeen oli laskenut, niin kaikki asiat mitä piti hoitaa oli vaan sekamelskaa enkä tiennyt yhtään mistä aloittaa. Olin koko ajan myös ajatellut, etten hoida mitään kirjallisia asioita ennen kuin on täysin varmaa, että oon todellakin lähdössä. Toivon siis, että tästä postauksesta olisi hyötyä jollekin, joka on vasta alkumetreillä ulkomaille lähdön kanssa. Lähtö pyörii koko ajan mun mielessä, joten aloitin listaamaan asioita aina kun tuli "ainii, mun pitää hoitaa vielä sekin juttu..."- ajatus.

Asioita, jotka luultavasti jokaisen ulkomaille muuttavan pitää hoitaa:

- Hanki lentolippu. Nykyään on tosi helppoa ja nopeeta hankkia sellanen netin kautta. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana halpalentoyhtiöiden kanssa, koska niissä ei välttämättä lentolipun hintaan kuulu, että saa laittaa matkalaukkuja ruumaan (vaan niistä saatetaan alkaa myöhemmin velottaa aika hurjiakin hintoja.) Ostin mun lentolipun SASin kautta ja SAS plussalla saan viedä mukanani 2x23kg matkalaukun ja 8kg käsimatkatavaran. Olisin mieluummin vieny yhden tosi ison matkalaukun, mutta en uskalla ottaa riskiä, että se painaisi yli 23kg.
- Hanki vakuutus. Omani ostin sellaiselta (ilmeisesti) saksalaiselta vakuutusyhtiöltä, kuin Dr. Walter. Senkin hankkiminen oli helppoo ja nopeeta netin kautta. Siitä maksetaan 30e/kk ja lasku tulee siis Suomeen äidille... heh. Järjestön puolesta tuota vakuutusyhtiötä kehuttiin, koska se sisältää sairas-, matkustusvakuutukset ja sisältää oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen. (Ei sillä, että niistä sen enempää ymmärtäisin.) Vakuutustiedoissa muuten kyseltiin lähtöpäivää, joten lentolippu kannattaa hankkia ihan ensimmäiseksi.
- Edellisen lisäksi kannattaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokotti (jonka saa ilmaiseksi KELAsta, netistä tilaamalla). Sillä olet oikeutettu saamaan terveyshuoltoa julkisissa terveyskeskuksissa samalla hinnalla, kuin maan asukkaat. Tää tosin taitaa koskea vain EU maita ja Sveitsiä.
- Ilmoita muutostasi KELAan ja maistraattiin. Tämäkin onnistuu nopeasti netin kautta. Periaatteessa kai maistraattiin ilmoittaminen vaan riittää, mutta KELAlle pitää ilmoittaa, jotta saa päätöksen siitä kuuluuko enää Suomen sosiaaliturvan piiriin.
- Selvitä puhelinliittymäasiat. Mä saan järjestön puolesta sim-kortin ja ilmeisesti järjestö myös osallistuu jotenkin puhelinlaskuihin. Tää helpottaa ihan suunnattamasti, mutta mun pitää vielä vähän selvitellä saanko nettiyhteyttä siihen puhelimeen ollenkaan. Sitten mun pitää vielä selvittää mitä mun puhelinliittymälle Suomessa tapahtuu.
- Tässä vaiheessa on ehkä hyvä mainita vielä, että onhan passi voimassa? Passista ja muista tärkeistä papereista (lentolippu, vakuutukset jne.) kannattaa myös tulostaa kopiot.
- Raha-asiat kannattaa miettiä tarkkaan. Kannattaa vaihtaa valmiiksi rahaa, jos tarvitsee. Ei kuitenkaan kannata kantaa kaikkia käteisvaroja yhdessä paikassa, siltä varalta että taskuvaras pääsee yllättämään. Mä aion myös avata Englannissa pankkitilin erikseen.

Mitä muuta oon hoitanut (todennäkösesti useat näistäkin koskee melko monia):

- Tuliaiset. Etenkin, jos lähtee vaihto-oppilaaksi tai au pairiksi, ja sen myötä tulee osalliseksi toista perhettä, on ihan kohteliasta viedä mukanaan "pala omaa kulttuuria". Aika perinteistä suomalaiselta on viedä ruisleipää (itsekin aion), sen lisäksi vien varmaan jonkun suomalaisen levyn (Robin saattais toimii), ja sitten vielä tuon ylhäällä kuvassakin näkyvän muumikirjan. Löysin sen Ruotsin laivalta ja paitsi että se on muumia (suomisuomi) myös tarina kuvaa hyvin Suomen talvea. :-) Tuliaisten lisäksi hankin jo synttärilahjankin yhdelle lapsista, jonka synttäribileet on viikko mun saapumisen jälkeen.
- Kalenteri. Ei oo ehkä niin "must", mutta toi kansi oli ihana ja tykkään muutenkin kun asiat on organisoituja. Ja oishan se vähän noloa unohtaa esimerkiksi joku asia, jonka on luvannut hoitaa.
- Ilmottaudu(in) lähtijävalmennukseen.
- Näiden lisäksi aion vielä myydä auton (kivaa matkarahaa+turha siitä on maksaa täällä Suomessa seisomassa.) Soittaa hammaslääkäriin (toivottavasti saan vielä ajan, lähtöön 24 päivää). Sekä ilmoittaa kunnalle, etten vuoteen pysty tekemään päiväkodeissa sijaisuuskeikkoja.
- Aion selvittää vasta Englannissa kieli- ja tanssikouluun osallistumiset. Mun hostäiti on laittanut jo molemmista paikoista linkit, mutta ajattelin että hoidan niitä asioita sitten vasta paikan päällä.
- Näiden lisäksi oon tehnyt muitakin hankintoja (esimerkiksi juuri tänään ostin iPadin, en tosin onneksi hetken mielijohteesta). Ostin myös sadeasun. MUST Englannissa. Ja oon miettiny jo paljon, mitä kaikkea aion ottaa mukaan.

Pääsispä jo pakkaamaan. Paitsi matkalaukkua en oo vielä hankkinut.

2 kommenttia:

  1. Hauska lukea valmisteluistasi! Olen itsekin lähdössä pian Englantiin tosin yliopistovaihtoon, mutta monet samat jutut täytyy minunkin hoitaa ennen lähtöä ja paikan päälle saavuttuani.
    Pitää ehkä ottaa itsekin ostaa jotain tuliaisia tuleville kämppiksilleni, jotka ovat siis brittejä. :)
    Seurantaan menee sun blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kivaa! Siistii, että saat asuu brittiläisten kanssa niin saat kunnon kieli- ja kulttuurikylvyn - "maassa maan tavalla". :-) ja mua helpotti, että sain listattua kaikki asiat mitä pitää hoitaa, ku jotenkin ennen niiden hoitamista tuntu että niitä on loputtomasti ja niitä aina vaa tupsahtelee jostain lisää. :D

      Poista